Algemene Voorwaarden
Hoofdstuk 1. Algemeen
Artikel 1. Begripsbepalingen
1.1. Cliënt – Een natuurlijk persoon aan wie Carezorg4you maatschappelijke ondersteuning of gezondheidszorg verleent of heeft verleend.
1.2. Indicatiebesluit – Het besluit van een gemeente of zorgkantoor, waarbij is vastgelegd of en zo ja, naar welke aard, omvang en duur een zorgvrager in aanmerking komt voor zorg, begeleiding en/of ondersteuning op grond van de WMO, dan wel de WLZ.
1.3. Zorgaanbod – Het aanbod dat door Carezorg4you ten behoeve van zijn cliënten gerealiseerd wordt, zoals, maar niet uitsluitend: Individuele Begeleiding, Groepsbegeleiding, Persoonlijke verzorging, Verpleging, Beschermd en Begeleid Wonen, Dagbesteding, Thuiszorg, Toezicht.
Artikel 2. Toepasselijkheid
2.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de tussen de cliënt en CareZorg4You gesloten zorgovereenkomst (hierna te noemen 'de overeenkomst') met betrekking tot het zorgaanbod.
2.2. Deze algemene voorwaarden treden niet in de plaats van wettelijke regelingen.
Artikel 3. Bekendmaking algemene voorwaarden
3.1. CareZorg4You overhandigt de algemene voorwaarden aan de cliënt voorafgaand aan of bij de totstandkoming van de overeenkomst.
3.2. Op verzoek van de cliënt licht CareZorg4You de algemene voorwaarden mondeling toe.
Artikel 4. Afwijking van de algemene voorwaarden
4.1. CareZorg4You kan niet afwijken van deze algemene voorwaarden, tenzij dat uitdrukkelijk is overeengekomen met de cliënt en de afwijking niet in diens nadeel is. Afwijkingen dienen schriftelijk te zijn overeengekomen.
Artikel 5. Duidelijke informatie
5.1. Steeds als CareZorg4You de cliënt informatie verschaft, doet hij dit op een voor de cliënt geschikt niveau.
5.2. Als CareZorg4You de informatie elektronisch verschaft, vergewist hij zich ervan dat de cliënt deze informatie kan ontvangen.
5.3. Als het belang van de cliënt dit vereist, dient CareZorg4You de betreffende informatie te verstrekken aan de vertegenwoordiger van de cliënt.
5.4. CareZorg4You zorgt ervoor dat de cliënt of diens vertegenwoordiger gedurende de looptijd van de overeenkomst voldoende geïnformeerd blijft over voor hem relevante aangelegenheden aangaande de uitvoering van de overeenkomst.
Artikel 6. Bevoegdheden van de vertegenwoordiger
6.1. De vertegenwoordiger treedt alleen in de rechten en plichten van de cliënt uit hoofde van deze algemene voorwaarden voor zover de cliënt ter zake wilsonbekwaam is.
Hoofdstuk 2. Informatie
Artikel 7. De intake
7.1. Voorafgaand aan het tot stand komen van de overeenkomst biedt CareZorg4You de cliënt informatie aan over tenminste de volgende punten:
· de vormen van begeleiding die CareZorg4You kan bieden, de gevolgen van een nieuwe indicatie als deze lichtere of zwaardere begeleiding noodzakelijk maakt en de mogelijkheid van beëindiging voÌoÌr afloop van de indicatie als de begeleiding niet langer nodig is;
· de procedure ter verkrijging van een nieuwe indicatie en de mogelijkheid dit door CareZorg4You te laten verzorgen en de gevolgen daarvan;
· het doorgeven van een contactpersoon en de mogelijkheid tot het aanstellen van een vertegenwoordiger en de wettelijke regels die daarop betrekking hebben;
· de procedure rond het opstellen van een zorgplan;
· de bereikbaarheid van de organisatie in geval van een noodsituatie;
· de mogelijkheid om (woon)wensen van de cliënt te honoreren;
· de huisregels;
· de cliëntenraad;
· het beleid ten aanzien van ethische en levensbeschouwelijke vraagstukken;
· de klachtenregeling;
· deze algemene voorwaarden;
7.2. Als de cliënt ten tijde van het laatste gesprek voor de totstandkoming van de overeenkomst nog niet beschikt over een indicatiebesluit, verklaart hij schriftelijk dat een indicatiestelling is aangevraagd.
7.3. De cliënt informeert CareZorg4You meteen, als hij begeleiding van andere aanbieders ontvangt.
Hoofdstuk 3. Totstandkoming Overeenkomst
Artikel 8. Totstandkoming overeenkomst
8.1. CareZorg4You doet op basis van de intake een aanbod aan de cliënt waarin de te leveren begeleiding is beschreven.
8.2. De overeenkomst komt tot stand wanneer de cliënt het aanbod van CareZorg4You aanvaardt. Ter bevestiging hiervan ondertekenen CareZorg4You en de cliënt de overeenkomst.
8.3. De overeenkomst bevat in ieder geval:
· een verwijzing naar de geïndiceerde begeleiding;
· een bepaling dat het op te stellen zorgplan onderdeel uitmaakt van de overeenkomst;
· een regeling betreffende toestemming voor gebruik van gegevens van de cliënt voor kwaliteitsmeting;
· een bepaling waarin de algemene voorwaarden van toepassing worden verklaard op de overeenkomst.
Artikel 9. Zorgplanbespreking
9.1. CareZorg4You organiseert voor aanvang van de begeleiding of zo spoedig mogelijk daarna een bespreking met de cliënt. Daarbij komen aan de orde:
· de doelen van de cliënt voor een bepaalde periode en de wijze waarop CareZorg4You en de cliënt deze doelen trachten te bereiken;
· de begeleider die voor de verschillende onderdelen van de begeleiding verantwoordelijk zijn, de wijze waarop afstemming plaatsvindt en wie de cliënt op de afstemming kan aanspreken;
· de wijze waarop de cliënt zijn leven wenst in te richten en de ondersteuning die de cliënt daarbij van CareZorg4You zal ontvangen;
· de frequentie (tenminste twee maal per jaar) waarmee en de omstandigheden waaronder de afspraken zullen worden geëvalueerd en bijgewerkt.
9.2. Bij de bespreking van de wijze waarop de cliënt zijn leven wenst in te richten en de ondersteuning die de cliënt daarbij van CareZorg4You zal ontvangen, wordt in ieder geval aandacht besteed aan:
· de domeinen van de zelfredzaamheidsmatrix;
· een respectvolle bejegening, passend bij de eigenheid van de cliënt, en een veilige en aangename leefsfeer;
· mogelijkheden voor de cliënt tot het beleven van en leven overeenkomstig zijn godsdienst of levensovertuiging.
9.3. CareZorg4You respecteert een weloverwogen wens van de cliënt met betrekking tot de wijze waarop hij zijn leven wenst in te richten, tenzij dit in redelijkheid niet van hem kan worden gevergd in verband met:
· beperkingen die voor de cliënt gelden op grond van het bepaalde bij of krachtens een andere wet dan wel de lichamelijke en geestelijke mogelijkheden en beperkingen van de cliënt;
· de verplichting tot het verlenen van de begeleiding van een goed hulpverlener, mits de betrokken professionele begeleider daarover een andere professionele begeleider heeft geraadpleegd;
· de rechten van andere cliënten of een goede en ordelijke gang van zaken.
9.4. CareZorg4You is niet gehouden tot meer dan overeenkomt met het indicatiebesluit en met hetgeen door of namens de cliënt is overeengekomen ter zake van aard, inhoud en omvang van de begeleiding en het verblijf.
Artikel 10. Vertegenwoordiging
10.1. De vertegenwoordiger betracht binnen zijn mandaat de zorg van een goed vertegenwoordiger en betrekt de cliënt zoveel mogelijk bij de uitvoering van zijn taak.
10.2. Als, bij verschil van mening tussen de wilsonbekwame client en zijn vertegenwoordiger, de cliënt weloverwogen vasthoudt aan zijn standpunt, respecteert CareZorg4You het standpunt van de cliënt.
10.3. CareZorg4You en de vertegenwoordiger respecteren een schriftelijke verklaring waarin de cliënt aangeeft iets niet te willen, mits hij de verklaring heeft opgesteld toen hij wilsbekwaam was. Om gegronde redenen kan CareZorg4You niettemin van zo’n verklaring afwijken.
Artikel 11. Zorgplan
11.1. CareZorg4You legt binnen zes weken na de bespreking bedoeld in artikel 10. de uitkomsten daarvan vast in een zorgplan. Als de cliënt hem een persoonlijk plan heeft verstrekt betrekt hij dit bij het opstellen van het zorgplan.
11.2. Als de cliënt of diens vertegenwoordiger niet bereid waren aan de in artikel 10. bedoelde bespreking deel te nemen, houdt CareZorg4You bij de vaststelling van het zorgplan zoveel mogelijk rekening met de bekende en veronderstelde wensen, mogelijkheden en beperkingen van de cliënt.
11.3. CareZorg4You legt het zorgplan ter ondertekening voor aan de cliënt. Als de cliënt het zorgplan niet ondertekent omdat de gemaakte afspraken hierin zijns inziens niet goed zijn weergegeven, vindt overleg plaats tussen cliënt en begeleider en past CareZorg4You het zorgplan zo nodig aan. Als geen overeenstemming wordt bereikt over het zorgplan of de cliënt om een andere reden het zorgplan niet ondertekent dan vermeldt CareZorg4You dit in het zorgplan. De cliënt kan alleen wijzigingen aanbrengen op grond van foutieve feitelijkheden of zaken die gelet op het doel van de professionele relatie niet ter zake zijn.
11.4. CareZorg4You verstrekt de cliënt een afschrift van het zorgplan.
Hoofdstuk 5. Privacy
Artikel 12. Algemeen
12.1 Voor de in dit hoofdstuk bedoelde gegevens geldt onverkort hetgeen is bepaald in de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming.
Artikel 13 Bescherming van de persoonlijke levenssfeer
13.1. CareZorg4You moet toestemming krijgen van de cliënt:
· als er verrichtingen worden uitgevoerd waarvan redelijkerwijs kan worden verwacht dat die door de cliënt als inbreuk op zijn privacy kunnen worden ervaren en deze kunnen worden geobserveerd door anderen dan de cliënt;
· als er foto’s of audiovisuele opnamen worden gemaakt ten behoeve van publicatie.
13.2. Onder ‘anderen’ zoals bedoeld in lid 1 wordt niet verstaan:
· degenen van wie de medewerking bij de uitvoering van de verrichting noodzakelijk is;
· de vertegenwoordiger.
13.3. Als CareZorg4You bij een gesprek een begeleider in opleiding of stagiaire aanwezig wil laten zijn, moet hij daarvoor toestemming krijgen van de cliënt.
Artikel 14. Bewaren van gegevens
14.1. Als CareZorg4You inhoudelijke gegevens over de cliënt vastlegt, blijven deze gegevens te allen tijde ter beschikking van zowel CareZorg4You als de cliënt.
14.2. Bij beëindiging van de overeenkomst bewaart CareZorg4You de gegevens en krijgt de cliënt een kopie als hij dat wil. Voor de gegevens bedoeld in artikel 7:454 van het Burgerlijk Wetboek gelden de daar bepaalde bewaartermijnen en de rechten van cliënten ten aanzien van correctie. Voor andere gegevens gelden de normen genoemd in en/of voortvloeiend uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
14.3. CareZorg4You vernietigt de gegevens binnen drie maanden na een daartoe strekkend verzoek van de cliënt. Dit geldt niet voor zover het verzoek gegevens betreft waarvan redelijkerwijs aannemelijk is dat de bewaring van aanmerkelijk belang is voor een ander dan de client en voor zover het bepaalde bij of krachtens de wet zich daartegen verzet.
Artikel 15. Gegevensverstrekking en verlening van inzage door CareZorg4You aan derden
15.1. CareZorg4You verstrekt zonder de schriftelijke toestemming van de cliënt geen (inzage in) gegevens over de cliënt aan derden, behalve ter voldoening aan een wettelijke verplichting.
15.2. Onder ‘derden’ als bedoeld in het eerste lid wordt niet verstaan:
degenen die rechtstreeks zijn betrokken bij de uitvoering van de overeenkomst voor zover de verstrekking van gegevens en inzage noodzakelijk is voor de door hen te verrichten werkzaamheden;
· de vertegenwoordiger voor zover de verstrekking van gegevens noodzakelijk is voor de uitoefening van zijn taken.
15.3. Na onverhoopt overlijden van de cliënt geeft CareZorg4You desgevraagd inzage in de zorginhoudelijke gegevens aan de nabestaanden voor zover de executeur testamentair daarvoor schriftelijk toestemming heeft gegeven.
15.4. CareZorg4You instrueert individuele begeleiders over hun geheimhoudingsplicht en stelt de cliënt hiervan op de hoogte.
Artikel 16. Medewerking aan wetenschappelijk onderzoek en onderwijs
16.1. Telkens als CareZorg4You de cliënt wil betrekken bij wetenschappelijk onderzoek, moet hij daarvoor toestemming hebben van de cliënt.
16.2. CareZorg4You informeert de cliënt over het doel van het wetenschappelijk onderzoek en de risico’s van medewerking eraan.
Hoofdstuk 6. Kwaliteit en veiligheid
Artikel 17. Begeleiding
17.1. CareZorg4You levert zorg met inachtneming van de normen zoals die door representatieve organisaties van in ieder geval zorgaanbieders in overleg met de Inspectie Gezondheidszorg zijn vastgesteld.
17.2. CareZorg4You zorgt ervoor dat alle begeleiders die binnen de organisatie van CareZorg4You of in opdracht van CareZorg4You zorg verlenen aan de cliënt:
· hiertoe te allen tijde bevoegd en bekwaam zijn;
· In het bezit zijn van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG), niet ouder dan 3 jaar;
· handelen overeenkomstig de voor de professionele zorgverleners geldende professionele standaarden waaronder de richtlijnen van de beroepsgroep. Afwijking van de professionele standaard moet CareZorg4You motiveren en aan de cliënt uitleggen. CareZorg4You maakt aantekening van de afwijking en van de uitleg aan de cliënt in het zorgplan.
17.3. CareZorg4You zorgt voor continuïteit van de zorg.
Artikel 18. Veiligheid
18.1. CareZorg4You beschikt over een Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling die is opgesteld volgens de landelijke richtlijnen.
18.2. Alle personeelsleden zijn bekend met deze Meldcode en weten hem te hanteren.
18.3. CareZorg4You beschikt over een procedure voor het melden, doormelden en opvolgen van incidenten en calamiteiten, een MIC-procedure.
18.4. Alle personeelsleden zijn bekend met deze MIC-procedure en weten hem te hanteren.
18.5. De Meldcode en de MIC-procedure zijn geborgd in het Elektronisch Cliëntdossier (Zilliz).
Artikel 19. Afstemming (eÌeÌn client - meer begeleiders)
19.1. Binnen de organisatie van CareZorg4You:
· Als een cliënt te maken heeft met twee of meer begeleiders die binnen de organisatie van CareZorg4You of in opdracht van CareZorg4You werken, zorgt CareZorg4You dat alle betrokken begeleiders:
· elkaar informeren en bevragen over relevante gegevens van de cliënt;
§ de cliënt tijdig doorverwijzen naar een andere begeleider voor zover de begeleiding buiten de bevoegdheid of deskundigheid van eerstgenoemde begeleider valt, of op verzoek van de cliënt;
§ met elkaar periodiek overleggen over de cliënt;
§ bij overdracht van de cliënt aan een andere begeleider, alle relevante gegevens doorgeven en de cliënt daarover informeren.
· CareZorg4You zorgt ervoor dat voor de cliënt te allen tijde duidelijk is:
§ wie waarvoor verantwoordelijk is;
§ wie het aanspreekpunt is voor vragen van de cliënt, diens vertegenwoordiger en familieleden.
19.2. Binnen en buiten de organisatie van CareZorg4You
· Als een cliënt te maken heeft met twee of meer begeleiders waarvan tenminste eÌeÌn niet binnen de organisatie van CareZorg4You of in opdracht van CareZorg4You werkt, zorgt CareZorg4You ervoor dat:
wie waarvoor verantwoordelijk is;
§ de taken en verantwoordelijkheden rond de begeleiding aan de client tussen de betrokken begeleiders zijn verdeeld;
§ afstemming en informatie-uitwisseling tussen de betrokken begeleiders met toestemming van de client plaatsvindt, waarbij de ervaringen van de client worden meegenomen.
Artikel 20. Incidenten
20.1. Zo spoedig mogelijk na een incident waarbij een cliënt betrokken is, spreekt CareZorg4You met de betreffende cliënt over:
· de aard en de oorzaak van het incident;
· of en welke maatregelen zijn genomen om soortgelijke incidenten te voorkomen.
20.2. Als een incident gevolgen heeft voor de gezondheidstoestand van de cliënt, bespreekt CareZorg4You de voor de aanpak daarvan mogelijke behandelingsalternatieven met de cliënt.
20.3. CareZorg4You verleent begeleiding teneinde de gevolgen van het incident voor de cliënt te beperken.
Artikel 21. Begeleiding voor persoonlijke eigendommen
21.1. CareZorg4You zorgt ervoor dat degenen die onder haar verantwoordelijkheid betrokken zijn bij de begeleiding van de client, zorgvuldig omgaan met diens eigendommen.
Hoofdstuk 7. Verblijf
Artikel 22. Gebruik woonruimte
22.1. De cliënt mag zonder schriftelijke toestemming van CareZorg4You de woonruimte niet in gebruik geven aan derden.
22.2. De cliënt mag zonder schriftelijke toestemming van CareZorg4You geen ingrijpende veranderingen aanbrengen aan de woonruimte. CareZorg4You zal toestemming weigeren als hij door de veranderingen geen begeleiding meer kan verlenen aan de cliënt of aan een volgende bewoner.
22.3. Begeleiders, andere personen werkzaam bij of in opdracht van CareZorg4You en vrijwilligers van CareZorg4You hebben geen toegang tot de woonruimte zonder toestemming van de cliënt, behalve als dat noodzakelijk is voor de veiligheid of de gezondheid van de cliënt.
Artikel 23. Onderhoud woonruimte
23.1. De cliënt zorgt ervoor dat hij de woonruimte goed onderhoudt. Dit geldt ook voor de inventaris die eigendom is van CareZorg4You.
23.2. De cliënt werkt mee aan het onderhoud van zijn woonruimte. CareZorg4You houdt daarbij zoveel mogelijk rekening met de wensen van de cliënt.
23.3. Als de cliënt opzettelijk schade heeft toegebracht aan de woonruimte of aan de inventaris die eigendom is van CareZorg4You, verhaalt CareZorg4You de schade op de cliënt.
Artikel 24. Bezoek
24.1. De cliënt mag bezoek ontvangen wanneer hij dat wil, mits ook het bezoek zich houdt aan het bepaalde in artikel 28, vierde en zesde lid.
24.2. CareZorg4You zorgt ervoor dat hierbij de persoonlijke levenssfeer van de cliënt, de bezoeker en de overige bewoners wordt gewaarborgd.
Artikel 25. Verhuizing binnen of buiten de locatie
25.1. Bij een voornemen van CareZorg4You tot overplaatsing van de cliënt neemt CareZorg4You grote zorgvuldigheid in acht. CareZorg4You informeert de cliënt tijdig over de redenen die aan het voorgenomen besluit tot overplaatsing ten grondslag liggen en over de procedure.
25.2. Als de cliënt zelf te kennen geeft binnen eÌeÌn locatie overgeplaatst te willen worden, werkt CareZorg4You daar naar vermogen aan mee. De kosten van de overplaatsing zijn in dat geval voor rekening van de cliënt.
Hoofdstuk 8. Verplichtingen van de cliënt
Artikel 26. Verplichtingen van de cliënt
26.1. Elke cliënt legitimeert zich voorafgaand aan de totstandkoming van de overeenkomst en gedurende de looptijd van de overeenkomst op verzoek van CareZorg4You met een wettelijk erkend, geldig legitimatiebewijs.
26.2. Bij de intake geeft de cliënt de naam en de bereikbaarheidsgegevens op van een contactpersoon en, indien van toepassing, van de persoon die door de rechter is aangewezen dan wel door de cliënt schriftelijk is gemachtigd in zijn plaats te treden.
26.3. De cliënt geeft CareZorg4You, mede naar aanleiding van diens vragen, naar beste weten de inlichtingen en de medewerking die deze redelijkerwijs voor het uitvoeren van de overeenkomst nodig heeft.
26.4. De cliënt onthoudt zich van gedrag dat schadelijk is voor de gezondheid of het welzijn van andere cliënten, bezoekers, begeleiders, andere personen werkzaam bij of in opdracht van CareZorg4You en vrijwilligers.
26.5. De cliënt werkt mee aan instructies en maatregelen van CareZorg4You gericht op de (brand)veiligheid.
26.6. De cliënt houdt zich aan de huisregels.
26.7. De cliënt verleent alle noodzakelijke medewerking om CareZorg4You in staat te stellen de begeleiding te leveren conform regelgeving betreffende de arbeidsomstandigheden.
26.8. De cliënt moet begeleiders en andere personen werkzaam bij of in opdracht van CareZorg4You de gelegenheid bieden hun taken uit te voeren zoals vastgelegd in het zorgplan of zoals vereist in het kader van veiligheid.
26.9. Zodra de cliënt begeleiding ontvangt van een andere aanbieder, informeert hij CareZorg4You daarover.
26.10. De cliënt moet met spoed melding maken van door hem geconstateerde schade.
CareZorg4You levert momenteel geen zorg met verblijf, maar is dat wel van plan. Daarom zijn deze bepalingen al in de Algemene Voorwaarden opgenomen.
Hoofdstuk 9. Betaling
Artikel 27. Betaling
27.1. Betalingen voor verrichte begeleiding komen hetzij rechtstreeks, hetzij via de Sociale Verzekeringsbank van de gemeente (WMO en Jeugdwet) of van het zorgkantoor (WLZ).
27.2. Voor betalingen voor anderszins verrichte diensten of geleverde zaken stuurt CareZorg4You een factuur aan de cliënt.
27.3. CareZorg4You stuurt na het verstrijken van de betalingstermijn een betalingsherinnering en geeft de cliënt de gelegenheid binnen 14 dagen na ontvangst van de herinnering alsnog te betalen.
27.4. Als na het verstrijken van de tweede betalingstermijn nog steeds niet is betaald, is CareZorg4You gerechtigd rente en buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen vanaf het verstrijken van de eerste betalingstermijn. De rente is gelijk aan de wettelijke rente. De incassokosten worden berekend conform het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke kosten.
Hoofdstuk 10. Nieuwe indicatie
Artikel 28. Procedure aanvragen nieuwe indicatie
28.1. Als CareZorg4You constateert dat de geldende indicatie niet meer voldoet voor de benodigde begeleiding of de geldigheidstermijn verloopt, heeft CareZorg4You een gesprek met de cliënt met het oog op indiening van een aanvraag voor een nieuwe indicatie.
28.2. Tijdens dit gesprek:
· legt CareZorg4You uit waarom het noodzakelijk is dat de cliënt tijdig over een nieuwe indicatie beschikt;
· legt CareZorg4You uit dat door middel van dit gesprek een aanvraag voor begeleiding bij de gemeente of het zorgkantoor ingediend wordt;
· geeft CareZorg4You gemotiveerd aan in hoeverre zij de nodige begeleiding kan blijven verlenen en wat de gevolgen zijn voor de cliënt. CareZorg4You maakt een schriftelijk verslag van dit gesprek en verstrekt een kopie daarvan aan de cliënt.
28.3. CareZorg4You stelt de cliënt uitdrukkelijk in de gelegenheid een bedenktijd van twee weken in acht te nemen, als deze daar behoefte aan heeft.
Hoofdstuk 11. Beëindiging van de overeenkomst
Artikel 29. Beëindiging van de overeenkomst
29.1. De overeenkomst eindigt:
· door overlijden van de cliënt;
· bij wederzijds goedvinden;
· na eenzijdige schriftelijke opzegging van de overeenkomst door de cliënt of CareZorg4You, met inachtneming van het bepaalde in artikel 32;
· ingeval van ontbinding door de rechter.
29.2. CareZorg4You beschikt over een Procedure Zorgbeëindiging, waarin de rechten van de cliënt gewaarborgd worden.
Artikel 30. Overlijden
30.1. CareZorg4You is gerechtigd om de woonruimte1 na het overlijden van de cliënt te ontruimen en de daarin aanwezige goederen gedurende maximaal drie maanden op te slaan als deze goederen niet door erfgenamen van de cliënt zijn verwijderd binnen een door CareZorg4You en de erfgenamen afgesproken periode van 7 dagen. In onderling overleg kan van de hier genoemde periodes worden afgeweken. CareZorg4You mag voor het opslaan van de goederen een redelijke vergoeding in rekening brengen.
30.2. Wanneer er sprake is van de situatie dat er geen erfgenamen (bekend) zijn, kan CareZorg4You dit melden aan een notaris of aan het Rijksvastgoed- en ontwikkelbedrijf (RVOB).
Artikel 31. Opzegging algemeen
31.1. De cliënt kan de overeenkomst te allen tijde zonder opgaaf van redenen opzeggen, met inachtneming van een opzegtermijn van één maand geldend vanaf de dag van de opzegging.
31.2. CareZorg4You kan de overeenkomst slechts opzeggen met inachtneming van het in artikel 32 bepaalde.
Artikel 32. Opzegging door CareZorg4You
32.1. CareZorg4You kan de overeenkomst uitsluitend opzeggen:
· als CareZorg4You de begeleiding passend bij het nieuwe indicatiebesluit niet mag verlenen, omdat CareZorg4You geen toelating heeft op grond van de WMO of de WLZ voor de geïndiceerde begeleiding en de cliënt wenst geen gebruik te maken van de mogelijkheid om een persoonsgebonden budget (PGB) aan te vragen. In dat geval gelden de volgende vereisten voor opzegging:
- CareZorg4You neemt een redelijke opzegtermijn in acht;
- CareZorg4You heeft al bij de intake aan de cliënt duidelijk gemaakt welke vormen van begeleiding zij wel en niet verleent;
- CareZorg4You spant zich in om voor de cliënt een passend alternatief te vinden.
· als CareZorg4You de begeleiding passend bij het nieuwe indicatiebesluit niet kan verlenen, omdat CareZorg4You niet de hiervoor benodigde deskundigheid heeft. In dat geval gelden de vereisten voor opzegging als genoemd onder a;
· als de begeleiding niet langer nodig is, terwijl de indicatie nog loopt. In dat geval gelden de volgende vereisten voor opzegging:
- CareZorg4You neemt een redelijke opzegtermijn in acht;
- CareZorg4You heeft al bij de intake aan de cliënt duidelijk gemaakt dat de overeenkomst eerder kan worden beëindigd dan de indicatie aangeeft;
- CareZorg4You heeft de cliënt gewezen op de mogelijkheid van een second opinion over het al dan niet langer nodig zijn van de begeleiding.
· om gewichtige redenen, mits is voldaan aan de volgende voorwaarden:
- CareZorg4You heeft de gronden waarop de voorgenomen opzegging berust met de cliënt besproken;
- CareZorg4You heeft de cliënt een passend alternatief aangeboden;
- CareZorg4You heeft de cliënt gewezen op de mogelijkheid een klacht in te dienen;
- CareZorg4You neemt een redelijke opzegtermijn in acht.
32.2. In de situatie genoemd in lid 1 is CareZorg4You gerechtigd om de woonruimte1 na het vertrek van de cliënt te ontruimen en de daarin aanwezige goederen gedurende maximaal drie maanden op te slaan als deze goederen niet door of namens de cliënt zijn verwijderd binnen een door CareZorg4You en de cliënt afgesproken periode van 7 dagen. In onderling overleg kan van de hier bedoelde periodes worden afgeweken. Als na drie maanden of na de afgesproken termijn de goederen niet zijn verwijderd, staat het CareZorg4You vrij hierover te beschikken.1
32.3. CareZorg4You mag voor het opslaan van de goederen een redelijke vergoeding in rekening brengen.
Artikel 33. Informatie bij beëindiging
33.1. Bij beëindiging van de overeenkomst als omschreven in artikel 33 onder b en c vindt een gesprek plaats tussen de cliënt en een hiertoe bevoegde, door CareZorg4You aangewezen functionaris waarbij de voor de begeleiding noodzakelijke instructies aan de orde komen. Dit gesprek omvat in ieder geval:
- aan welke instantie/begeleider door CareZorg4You informatie wordt gegeven en welke informatie dit betreft;
- informatie over afspraken die CareZorg4You met derden heeft gemaakt met betrekking tot de zorg.
33.2. Voor zover nodig worden de instructies schriftelijk meegegeven.
Hoofdstuk 12. Klachten en geschillen
Artikel 34. Klachtenregeling
34.1. CareZorg4You is aangesloten bij het digitale platform www.erisietsmisgegaan.nl voor de afhandeling van klachten die niet in onderling overleg binnen CareZorg4You op een voor de cliënt afdoende wijze kunnen worden opgelost.
34.2. Cliënten kunnen hun klachten hier voorleggen aan een ervaren klachtenfunctionarissen en gebruik maken van de diensten van een mediator. Voor de cliënt zijn hier geen kosten aan verbonden.
34.3. CareZorg4You is verder aangesloten bij de Geschillencommissie Zorg Algemeen. Bij onoplosbare geschillen kunnen zowel de cliënt als CareZorg4You gebruik maken van deze geschillencommissie.
Hoofdstuk 13. Overige
Artikel 35. Wijziging
35.1. Deze algemene voorwaarden kunnen door CareZorg4You worden gewijzigd.
35.2. Wijzigingen treden 30 dagen na de dag waarop ze aan de cliënten zijn meegedeeld in werking, tenzij in de bekendmaking een latere datum van inwerkingtreding is vermeld. Wijzigingen die rechtstreeks voortvloeien uit wijzigingen in wet- en regelgeving treden in werking op het moment van wijziging van de desbetreffende bepaling in de wet- en regelgeving, tenzij CareZorg4You in de bekendmaking een andere datum van inwerkingtreding vermeldt.
35.3. Wijzigingen gelden ook ten aanzien van op het moment van wijziging reeds bestaande overeenkomsten.
Artikel 1. Begripsbepalingen
1.1. Cliënt – Een natuurlijk persoon aan wie Carezorg4you maatschappelijke ondersteuning of gezondheidszorg verleent of heeft verleend.
1.2. Indicatiebesluit – Het besluit van een gemeente of zorgkantoor, waarbij is vastgelegd of en zo ja, naar welke aard, omvang en duur een zorgvrager in aanmerking komt voor zorg, begeleiding en/of ondersteuning op grond van de WMO, dan wel de WLZ.
1.3. Zorgaanbod – Het aanbod dat door Carezorg4you ten behoeve van zijn cliënten gerealiseerd wordt, zoals, maar niet uitsluitend: Individuele Begeleiding, Groepsbegeleiding, Persoonlijke verzorging, Verpleging, Beschermd en Begeleid Wonen, Dagbesteding, Thuiszorg, Toezicht.
Artikel 2. Toepasselijkheid
2.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de tussen de cliënt en CareZorg4You gesloten zorgovereenkomst (hierna te noemen 'de overeenkomst') met betrekking tot het zorgaanbod.
2.2. Deze algemene voorwaarden treden niet in de plaats van wettelijke regelingen.
Artikel 3. Bekendmaking algemene voorwaarden
3.1. CareZorg4You overhandigt de algemene voorwaarden aan de cliënt voorafgaand aan of bij de totstandkoming van de overeenkomst.
3.2. Op verzoek van de cliënt licht CareZorg4You de algemene voorwaarden mondeling toe.
Artikel 4. Afwijking van de algemene voorwaarden
4.1. CareZorg4You kan niet afwijken van deze algemene voorwaarden, tenzij dat uitdrukkelijk is overeengekomen met de cliënt en de afwijking niet in diens nadeel is. Afwijkingen dienen schriftelijk te zijn overeengekomen.
Artikel 5. Duidelijke informatie
5.1. Steeds als CareZorg4You de cliënt informatie verschaft, doet hij dit op een voor de cliënt geschikt niveau.
5.2. Als CareZorg4You de informatie elektronisch verschaft, vergewist hij zich ervan dat de cliënt deze informatie kan ontvangen.
5.3. Als het belang van de cliënt dit vereist, dient CareZorg4You de betreffende informatie te verstrekken aan de vertegenwoordiger van de cliënt.
5.4. CareZorg4You zorgt ervoor dat de cliënt of diens vertegenwoordiger gedurende de looptijd van de overeenkomst voldoende geïnformeerd blijft over voor hem relevante aangelegenheden aangaande de uitvoering van de overeenkomst.
Artikel 6. Bevoegdheden van de vertegenwoordiger
6.1. De vertegenwoordiger treedt alleen in de rechten en plichten van de cliënt uit hoofde van deze algemene voorwaarden voor zover de cliënt ter zake wilsonbekwaam is.
Hoofdstuk 2. Informatie
Artikel 7. De intake
7.1. Voorafgaand aan het tot stand komen van de overeenkomst biedt CareZorg4You de cliënt informatie aan over tenminste de volgende punten:
· de vormen van begeleiding die CareZorg4You kan bieden, de gevolgen van een nieuwe indicatie als deze lichtere of zwaardere begeleiding noodzakelijk maakt en de mogelijkheid van beëindiging voÌoÌr afloop van de indicatie als de begeleiding niet langer nodig is;
· de procedure ter verkrijging van een nieuwe indicatie en de mogelijkheid dit door CareZorg4You te laten verzorgen en de gevolgen daarvan;
· het doorgeven van een contactpersoon en de mogelijkheid tot het aanstellen van een vertegenwoordiger en de wettelijke regels die daarop betrekking hebben;
· de procedure rond het opstellen van een zorgplan;
· de bereikbaarheid van de organisatie in geval van een noodsituatie;
· de mogelijkheid om (woon)wensen van de cliënt te honoreren;
· de huisregels;
· de cliëntenraad;
· het beleid ten aanzien van ethische en levensbeschouwelijke vraagstukken;
· de klachtenregeling;
· deze algemene voorwaarden;
7.2. Als de cliënt ten tijde van het laatste gesprek voor de totstandkoming van de overeenkomst nog niet beschikt over een indicatiebesluit, verklaart hij schriftelijk dat een indicatiestelling is aangevraagd.
7.3. De cliënt informeert CareZorg4You meteen, als hij begeleiding van andere aanbieders ontvangt.
Hoofdstuk 3. Totstandkoming Overeenkomst
Artikel 8. Totstandkoming overeenkomst
8.1. CareZorg4You doet op basis van de intake een aanbod aan de cliënt waarin de te leveren begeleiding is beschreven.
8.2. De overeenkomst komt tot stand wanneer de cliënt het aanbod van CareZorg4You aanvaardt. Ter bevestiging hiervan ondertekenen CareZorg4You en de cliënt de overeenkomst.
8.3. De overeenkomst bevat in ieder geval:
· een verwijzing naar de geïndiceerde begeleiding;
· een bepaling dat het op te stellen zorgplan onderdeel uitmaakt van de overeenkomst;
· een regeling betreffende toestemming voor gebruik van gegevens van de cliënt voor kwaliteitsmeting;
· een bepaling waarin de algemene voorwaarden van toepassing worden verklaard op de overeenkomst.
Artikel 9. Zorgplanbespreking
9.1. CareZorg4You organiseert voor aanvang van de begeleiding of zo spoedig mogelijk daarna een bespreking met de cliënt. Daarbij komen aan de orde:
· de doelen van de cliënt voor een bepaalde periode en de wijze waarop CareZorg4You en de cliënt deze doelen trachten te bereiken;
· de begeleider die voor de verschillende onderdelen van de begeleiding verantwoordelijk zijn, de wijze waarop afstemming plaatsvindt en wie de cliënt op de afstemming kan aanspreken;
· de wijze waarop de cliënt zijn leven wenst in te richten en de ondersteuning die de cliënt daarbij van CareZorg4You zal ontvangen;
· de frequentie (tenminste twee maal per jaar) waarmee en de omstandigheden waaronder de afspraken zullen worden geëvalueerd en bijgewerkt.
9.2. Bij de bespreking van de wijze waarop de cliënt zijn leven wenst in te richten en de ondersteuning die de cliënt daarbij van CareZorg4You zal ontvangen, wordt in ieder geval aandacht besteed aan:
· de domeinen van de zelfredzaamheidsmatrix;
· een respectvolle bejegening, passend bij de eigenheid van de cliënt, en een veilige en aangename leefsfeer;
· mogelijkheden voor de cliënt tot het beleven van en leven overeenkomstig zijn godsdienst of levensovertuiging.
9.3. CareZorg4You respecteert een weloverwogen wens van de cliënt met betrekking tot de wijze waarop hij zijn leven wenst in te richten, tenzij dit in redelijkheid niet van hem kan worden gevergd in verband met:
· beperkingen die voor de cliënt gelden op grond van het bepaalde bij of krachtens een andere wet dan wel de lichamelijke en geestelijke mogelijkheden en beperkingen van de cliënt;
· de verplichting tot het verlenen van de begeleiding van een goed hulpverlener, mits de betrokken professionele begeleider daarover een andere professionele begeleider heeft geraadpleegd;
· de rechten van andere cliënten of een goede en ordelijke gang van zaken.
9.4. CareZorg4You is niet gehouden tot meer dan overeenkomt met het indicatiebesluit en met hetgeen door of namens de cliënt is overeengekomen ter zake van aard, inhoud en omvang van de begeleiding en het verblijf.
Artikel 10. Vertegenwoordiging
10.1. De vertegenwoordiger betracht binnen zijn mandaat de zorg van een goed vertegenwoordiger en betrekt de cliënt zoveel mogelijk bij de uitvoering van zijn taak.
10.2. Als, bij verschil van mening tussen de wilsonbekwame client en zijn vertegenwoordiger, de cliënt weloverwogen vasthoudt aan zijn standpunt, respecteert CareZorg4You het standpunt van de cliënt.
10.3. CareZorg4You en de vertegenwoordiger respecteren een schriftelijke verklaring waarin de cliënt aangeeft iets niet te willen, mits hij de verklaring heeft opgesteld toen hij wilsbekwaam was. Om gegronde redenen kan CareZorg4You niettemin van zo’n verklaring afwijken.
Artikel 11. Zorgplan
11.1. CareZorg4You legt binnen zes weken na de bespreking bedoeld in artikel 10. de uitkomsten daarvan vast in een zorgplan. Als de cliënt hem een persoonlijk plan heeft verstrekt betrekt hij dit bij het opstellen van het zorgplan.
11.2. Als de cliënt of diens vertegenwoordiger niet bereid waren aan de in artikel 10. bedoelde bespreking deel te nemen, houdt CareZorg4You bij de vaststelling van het zorgplan zoveel mogelijk rekening met de bekende en veronderstelde wensen, mogelijkheden en beperkingen van de cliënt.
11.3. CareZorg4You legt het zorgplan ter ondertekening voor aan de cliënt. Als de cliënt het zorgplan niet ondertekent omdat de gemaakte afspraken hierin zijns inziens niet goed zijn weergegeven, vindt overleg plaats tussen cliënt en begeleider en past CareZorg4You het zorgplan zo nodig aan. Als geen overeenstemming wordt bereikt over het zorgplan of de cliënt om een andere reden het zorgplan niet ondertekent dan vermeldt CareZorg4You dit in het zorgplan. De cliënt kan alleen wijzigingen aanbrengen op grond van foutieve feitelijkheden of zaken die gelet op het doel van de professionele relatie niet ter zake zijn.
11.4. CareZorg4You verstrekt de cliënt een afschrift van het zorgplan.
Hoofdstuk 5. Privacy
Artikel 12. Algemeen
12.1 Voor de in dit hoofdstuk bedoelde gegevens geldt onverkort hetgeen is bepaald in de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming.
Artikel 13 Bescherming van de persoonlijke levenssfeer
13.1. CareZorg4You moet toestemming krijgen van de cliënt:
· als er verrichtingen worden uitgevoerd waarvan redelijkerwijs kan worden verwacht dat die door de cliënt als inbreuk op zijn privacy kunnen worden ervaren en deze kunnen worden geobserveerd door anderen dan de cliënt;
· als er foto’s of audiovisuele opnamen worden gemaakt ten behoeve van publicatie.
13.2. Onder ‘anderen’ zoals bedoeld in lid 1 wordt niet verstaan:
· degenen van wie de medewerking bij de uitvoering van de verrichting noodzakelijk is;
· de vertegenwoordiger.
13.3. Als CareZorg4You bij een gesprek een begeleider in opleiding of stagiaire aanwezig wil laten zijn, moet hij daarvoor toestemming krijgen van de cliënt.
Artikel 14. Bewaren van gegevens
14.1. Als CareZorg4You inhoudelijke gegevens over de cliënt vastlegt, blijven deze gegevens te allen tijde ter beschikking van zowel CareZorg4You als de cliënt.
14.2. Bij beëindiging van de overeenkomst bewaart CareZorg4You de gegevens en krijgt de cliënt een kopie als hij dat wil. Voor de gegevens bedoeld in artikel 7:454 van het Burgerlijk Wetboek gelden de daar bepaalde bewaartermijnen en de rechten van cliënten ten aanzien van correctie. Voor andere gegevens gelden de normen genoemd in en/of voortvloeiend uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
14.3. CareZorg4You vernietigt de gegevens binnen drie maanden na een daartoe strekkend verzoek van de cliënt. Dit geldt niet voor zover het verzoek gegevens betreft waarvan redelijkerwijs aannemelijk is dat de bewaring van aanmerkelijk belang is voor een ander dan de client en voor zover het bepaalde bij of krachtens de wet zich daartegen verzet.
Artikel 15. Gegevensverstrekking en verlening van inzage door CareZorg4You aan derden
15.1. CareZorg4You verstrekt zonder de schriftelijke toestemming van de cliënt geen (inzage in) gegevens over de cliënt aan derden, behalve ter voldoening aan een wettelijke verplichting.
15.2. Onder ‘derden’ als bedoeld in het eerste lid wordt niet verstaan:
degenen die rechtstreeks zijn betrokken bij de uitvoering van de overeenkomst voor zover de verstrekking van gegevens en inzage noodzakelijk is voor de door hen te verrichten werkzaamheden;
· de vertegenwoordiger voor zover de verstrekking van gegevens noodzakelijk is voor de uitoefening van zijn taken.
15.3. Na onverhoopt overlijden van de cliënt geeft CareZorg4You desgevraagd inzage in de zorginhoudelijke gegevens aan de nabestaanden voor zover de executeur testamentair daarvoor schriftelijk toestemming heeft gegeven.
15.4. CareZorg4You instrueert individuele begeleiders over hun geheimhoudingsplicht en stelt de cliënt hiervan op de hoogte.
Artikel 16. Medewerking aan wetenschappelijk onderzoek en onderwijs
16.1. Telkens als CareZorg4You de cliënt wil betrekken bij wetenschappelijk onderzoek, moet hij daarvoor toestemming hebben van de cliënt.
16.2. CareZorg4You informeert de cliënt over het doel van het wetenschappelijk onderzoek en de risico’s van medewerking eraan.
Hoofdstuk 6. Kwaliteit en veiligheid
Artikel 17. Begeleiding
17.1. CareZorg4You levert zorg met inachtneming van de normen zoals die door representatieve organisaties van in ieder geval zorgaanbieders in overleg met de Inspectie Gezondheidszorg zijn vastgesteld.
17.2. CareZorg4You zorgt ervoor dat alle begeleiders die binnen de organisatie van CareZorg4You of in opdracht van CareZorg4You zorg verlenen aan de cliënt:
· hiertoe te allen tijde bevoegd en bekwaam zijn;
· In het bezit zijn van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG), niet ouder dan 3 jaar;
· handelen overeenkomstig de voor de professionele zorgverleners geldende professionele standaarden waaronder de richtlijnen van de beroepsgroep. Afwijking van de professionele standaard moet CareZorg4You motiveren en aan de cliënt uitleggen. CareZorg4You maakt aantekening van de afwijking en van de uitleg aan de cliënt in het zorgplan.
17.3. CareZorg4You zorgt voor continuïteit van de zorg.
Artikel 18. Veiligheid
18.1. CareZorg4You beschikt over een Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling die is opgesteld volgens de landelijke richtlijnen.
18.2. Alle personeelsleden zijn bekend met deze Meldcode en weten hem te hanteren.
18.3. CareZorg4You beschikt over een procedure voor het melden, doormelden en opvolgen van incidenten en calamiteiten, een MIC-procedure.
18.4. Alle personeelsleden zijn bekend met deze MIC-procedure en weten hem te hanteren.
18.5. De Meldcode en de MIC-procedure zijn geborgd in het Elektronisch Cliëntdossier (Zilliz).
Artikel 19. Afstemming (eÌeÌn client - meer begeleiders)
19.1. Binnen de organisatie van CareZorg4You:
· Als een cliënt te maken heeft met twee of meer begeleiders die binnen de organisatie van CareZorg4You of in opdracht van CareZorg4You werken, zorgt CareZorg4You dat alle betrokken begeleiders:
· elkaar informeren en bevragen over relevante gegevens van de cliënt;
§ de cliënt tijdig doorverwijzen naar een andere begeleider voor zover de begeleiding buiten de bevoegdheid of deskundigheid van eerstgenoemde begeleider valt, of op verzoek van de cliënt;
§ met elkaar periodiek overleggen over de cliënt;
§ bij overdracht van de cliënt aan een andere begeleider, alle relevante gegevens doorgeven en de cliënt daarover informeren.
· CareZorg4You zorgt ervoor dat voor de cliënt te allen tijde duidelijk is:
§ wie waarvoor verantwoordelijk is;
§ wie het aanspreekpunt is voor vragen van de cliënt, diens vertegenwoordiger en familieleden.
19.2. Binnen en buiten de organisatie van CareZorg4You
· Als een cliënt te maken heeft met twee of meer begeleiders waarvan tenminste eÌeÌn niet binnen de organisatie van CareZorg4You of in opdracht van CareZorg4You werkt, zorgt CareZorg4You ervoor dat:
wie waarvoor verantwoordelijk is;
§ de taken en verantwoordelijkheden rond de begeleiding aan de client tussen de betrokken begeleiders zijn verdeeld;
§ afstemming en informatie-uitwisseling tussen de betrokken begeleiders met toestemming van de client plaatsvindt, waarbij de ervaringen van de client worden meegenomen.
Artikel 20. Incidenten
20.1. Zo spoedig mogelijk na een incident waarbij een cliënt betrokken is, spreekt CareZorg4You met de betreffende cliënt over:
· de aard en de oorzaak van het incident;
· of en welke maatregelen zijn genomen om soortgelijke incidenten te voorkomen.
20.2. Als een incident gevolgen heeft voor de gezondheidstoestand van de cliënt, bespreekt CareZorg4You de voor de aanpak daarvan mogelijke behandelingsalternatieven met de cliënt.
20.3. CareZorg4You verleent begeleiding teneinde de gevolgen van het incident voor de cliënt te beperken.
Artikel 21. Begeleiding voor persoonlijke eigendommen
21.1. CareZorg4You zorgt ervoor dat degenen die onder haar verantwoordelijkheid betrokken zijn bij de begeleiding van de client, zorgvuldig omgaan met diens eigendommen.
Hoofdstuk 7. Verblijf
Artikel 22. Gebruik woonruimte
22.1. De cliënt mag zonder schriftelijke toestemming van CareZorg4You de woonruimte niet in gebruik geven aan derden.
22.2. De cliënt mag zonder schriftelijke toestemming van CareZorg4You geen ingrijpende veranderingen aanbrengen aan de woonruimte. CareZorg4You zal toestemming weigeren als hij door de veranderingen geen begeleiding meer kan verlenen aan de cliënt of aan een volgende bewoner.
22.3. Begeleiders, andere personen werkzaam bij of in opdracht van CareZorg4You en vrijwilligers van CareZorg4You hebben geen toegang tot de woonruimte zonder toestemming van de cliënt, behalve als dat noodzakelijk is voor de veiligheid of de gezondheid van de cliënt.
Artikel 23. Onderhoud woonruimte
23.1. De cliënt zorgt ervoor dat hij de woonruimte goed onderhoudt. Dit geldt ook voor de inventaris die eigendom is van CareZorg4You.
23.2. De cliënt werkt mee aan het onderhoud van zijn woonruimte. CareZorg4You houdt daarbij zoveel mogelijk rekening met de wensen van de cliënt.
23.3. Als de cliënt opzettelijk schade heeft toegebracht aan de woonruimte of aan de inventaris die eigendom is van CareZorg4You, verhaalt CareZorg4You de schade op de cliënt.
Artikel 24. Bezoek
24.1. De cliënt mag bezoek ontvangen wanneer hij dat wil, mits ook het bezoek zich houdt aan het bepaalde in artikel 28, vierde en zesde lid.
24.2. CareZorg4You zorgt ervoor dat hierbij de persoonlijke levenssfeer van de cliënt, de bezoeker en de overige bewoners wordt gewaarborgd.
Artikel 25. Verhuizing binnen of buiten de locatie
25.1. Bij een voornemen van CareZorg4You tot overplaatsing van de cliënt neemt CareZorg4You grote zorgvuldigheid in acht. CareZorg4You informeert de cliënt tijdig over de redenen die aan het voorgenomen besluit tot overplaatsing ten grondslag liggen en over de procedure.
25.2. Als de cliënt zelf te kennen geeft binnen eÌeÌn locatie overgeplaatst te willen worden, werkt CareZorg4You daar naar vermogen aan mee. De kosten van de overplaatsing zijn in dat geval voor rekening van de cliënt.
Hoofdstuk 8. Verplichtingen van de cliënt
Artikel 26. Verplichtingen van de cliënt
26.1. Elke cliënt legitimeert zich voorafgaand aan de totstandkoming van de overeenkomst en gedurende de looptijd van de overeenkomst op verzoek van CareZorg4You met een wettelijk erkend, geldig legitimatiebewijs.
26.2. Bij de intake geeft de cliënt de naam en de bereikbaarheidsgegevens op van een contactpersoon en, indien van toepassing, van de persoon die door de rechter is aangewezen dan wel door de cliënt schriftelijk is gemachtigd in zijn plaats te treden.
26.3. De cliënt geeft CareZorg4You, mede naar aanleiding van diens vragen, naar beste weten de inlichtingen en de medewerking die deze redelijkerwijs voor het uitvoeren van de overeenkomst nodig heeft.
26.4. De cliënt onthoudt zich van gedrag dat schadelijk is voor de gezondheid of het welzijn van andere cliënten, bezoekers, begeleiders, andere personen werkzaam bij of in opdracht van CareZorg4You en vrijwilligers.
26.5. De cliënt werkt mee aan instructies en maatregelen van CareZorg4You gericht op de (brand)veiligheid.
26.6. De cliënt houdt zich aan de huisregels.
26.7. De cliënt verleent alle noodzakelijke medewerking om CareZorg4You in staat te stellen de begeleiding te leveren conform regelgeving betreffende de arbeidsomstandigheden.
26.8. De cliënt moet begeleiders en andere personen werkzaam bij of in opdracht van CareZorg4You de gelegenheid bieden hun taken uit te voeren zoals vastgelegd in het zorgplan of zoals vereist in het kader van veiligheid.
26.9. Zodra de cliënt begeleiding ontvangt van een andere aanbieder, informeert hij CareZorg4You daarover.
26.10. De cliënt moet met spoed melding maken van door hem geconstateerde schade.
CareZorg4You levert momenteel geen zorg met verblijf, maar is dat wel van plan. Daarom zijn deze bepalingen al in de Algemene Voorwaarden opgenomen.
Hoofdstuk 9. Betaling
Artikel 27. Betaling
27.1. Betalingen voor verrichte begeleiding komen hetzij rechtstreeks, hetzij via de Sociale Verzekeringsbank van de gemeente (WMO en Jeugdwet) of van het zorgkantoor (WLZ).
27.2. Voor betalingen voor anderszins verrichte diensten of geleverde zaken stuurt CareZorg4You een factuur aan de cliënt.
27.3. CareZorg4You stuurt na het verstrijken van de betalingstermijn een betalingsherinnering en geeft de cliënt de gelegenheid binnen 14 dagen na ontvangst van de herinnering alsnog te betalen.
27.4. Als na het verstrijken van de tweede betalingstermijn nog steeds niet is betaald, is CareZorg4You gerechtigd rente en buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen vanaf het verstrijken van de eerste betalingstermijn. De rente is gelijk aan de wettelijke rente. De incassokosten worden berekend conform het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke kosten.
Hoofdstuk 10. Nieuwe indicatie
Artikel 28. Procedure aanvragen nieuwe indicatie
28.1. Als CareZorg4You constateert dat de geldende indicatie niet meer voldoet voor de benodigde begeleiding of de geldigheidstermijn verloopt, heeft CareZorg4You een gesprek met de cliënt met het oog op indiening van een aanvraag voor een nieuwe indicatie.
28.2. Tijdens dit gesprek:
· legt CareZorg4You uit waarom het noodzakelijk is dat de cliënt tijdig over een nieuwe indicatie beschikt;
· legt CareZorg4You uit dat door middel van dit gesprek een aanvraag voor begeleiding bij de gemeente of het zorgkantoor ingediend wordt;
· geeft CareZorg4You gemotiveerd aan in hoeverre zij de nodige begeleiding kan blijven verlenen en wat de gevolgen zijn voor de cliënt. CareZorg4You maakt een schriftelijk verslag van dit gesprek en verstrekt een kopie daarvan aan de cliënt.
28.3. CareZorg4You stelt de cliënt uitdrukkelijk in de gelegenheid een bedenktijd van twee weken in acht te nemen, als deze daar behoefte aan heeft.
Hoofdstuk 11. Beëindiging van de overeenkomst
Artikel 29. Beëindiging van de overeenkomst
29.1. De overeenkomst eindigt:
· door overlijden van de cliënt;
· bij wederzijds goedvinden;
· na eenzijdige schriftelijke opzegging van de overeenkomst door de cliënt of CareZorg4You, met inachtneming van het bepaalde in artikel 32;
· ingeval van ontbinding door de rechter.
29.2. CareZorg4You beschikt over een Procedure Zorgbeëindiging, waarin de rechten van de cliënt gewaarborgd worden.
Artikel 30. Overlijden
30.1. CareZorg4You is gerechtigd om de woonruimte1 na het overlijden van de cliënt te ontruimen en de daarin aanwezige goederen gedurende maximaal drie maanden op te slaan als deze goederen niet door erfgenamen van de cliënt zijn verwijderd binnen een door CareZorg4You en de erfgenamen afgesproken periode van 7 dagen. In onderling overleg kan van de hier genoemde periodes worden afgeweken. CareZorg4You mag voor het opslaan van de goederen een redelijke vergoeding in rekening brengen.
30.2. Wanneer er sprake is van de situatie dat er geen erfgenamen (bekend) zijn, kan CareZorg4You dit melden aan een notaris of aan het Rijksvastgoed- en ontwikkelbedrijf (RVOB).
Artikel 31. Opzegging algemeen
31.1. De cliënt kan de overeenkomst te allen tijde zonder opgaaf van redenen opzeggen, met inachtneming van een opzegtermijn van één maand geldend vanaf de dag van de opzegging.
31.2. CareZorg4You kan de overeenkomst slechts opzeggen met inachtneming van het in artikel 32 bepaalde.
Artikel 32. Opzegging door CareZorg4You
32.1. CareZorg4You kan de overeenkomst uitsluitend opzeggen:
· als CareZorg4You de begeleiding passend bij het nieuwe indicatiebesluit niet mag verlenen, omdat CareZorg4You geen toelating heeft op grond van de WMO of de WLZ voor de geïndiceerde begeleiding en de cliënt wenst geen gebruik te maken van de mogelijkheid om een persoonsgebonden budget (PGB) aan te vragen. In dat geval gelden de volgende vereisten voor opzegging:
- CareZorg4You neemt een redelijke opzegtermijn in acht;
- CareZorg4You heeft al bij de intake aan de cliënt duidelijk gemaakt welke vormen van begeleiding zij wel en niet verleent;
- CareZorg4You spant zich in om voor de cliënt een passend alternatief te vinden.
· als CareZorg4You de begeleiding passend bij het nieuwe indicatiebesluit niet kan verlenen, omdat CareZorg4You niet de hiervoor benodigde deskundigheid heeft. In dat geval gelden de vereisten voor opzegging als genoemd onder a;
· als de begeleiding niet langer nodig is, terwijl de indicatie nog loopt. In dat geval gelden de volgende vereisten voor opzegging:
- CareZorg4You neemt een redelijke opzegtermijn in acht;
- CareZorg4You heeft al bij de intake aan de cliënt duidelijk gemaakt dat de overeenkomst eerder kan worden beëindigd dan de indicatie aangeeft;
- CareZorg4You heeft de cliënt gewezen op de mogelijkheid van een second opinion over het al dan niet langer nodig zijn van de begeleiding.
· om gewichtige redenen, mits is voldaan aan de volgende voorwaarden:
- CareZorg4You heeft de gronden waarop de voorgenomen opzegging berust met de cliënt besproken;
- CareZorg4You heeft de cliënt een passend alternatief aangeboden;
- CareZorg4You heeft de cliënt gewezen op de mogelijkheid een klacht in te dienen;
- CareZorg4You neemt een redelijke opzegtermijn in acht.
32.2. In de situatie genoemd in lid 1 is CareZorg4You gerechtigd om de woonruimte1 na het vertrek van de cliënt te ontruimen en de daarin aanwezige goederen gedurende maximaal drie maanden op te slaan als deze goederen niet door of namens de cliënt zijn verwijderd binnen een door CareZorg4You en de cliënt afgesproken periode van 7 dagen. In onderling overleg kan van de hier bedoelde periodes worden afgeweken. Als na drie maanden of na de afgesproken termijn de goederen niet zijn verwijderd, staat het CareZorg4You vrij hierover te beschikken.1
32.3. CareZorg4You mag voor het opslaan van de goederen een redelijke vergoeding in rekening brengen.
Artikel 33. Informatie bij beëindiging
33.1. Bij beëindiging van de overeenkomst als omschreven in artikel 33 onder b en c vindt een gesprek plaats tussen de cliënt en een hiertoe bevoegde, door CareZorg4You aangewezen functionaris waarbij de voor de begeleiding noodzakelijke instructies aan de orde komen. Dit gesprek omvat in ieder geval:
- aan welke instantie/begeleider door CareZorg4You informatie wordt gegeven en welke informatie dit betreft;
- informatie over afspraken die CareZorg4You met derden heeft gemaakt met betrekking tot de zorg.
33.2. Voor zover nodig worden de instructies schriftelijk meegegeven.
Hoofdstuk 12. Klachten en geschillen
Artikel 34. Klachtenregeling
34.1. CareZorg4You is aangesloten bij het digitale platform www.erisietsmisgegaan.nl voor de afhandeling van klachten die niet in onderling overleg binnen CareZorg4You op een voor de cliënt afdoende wijze kunnen worden opgelost.
34.2. Cliënten kunnen hun klachten hier voorleggen aan een ervaren klachtenfunctionarissen en gebruik maken van de diensten van een mediator. Voor de cliënt zijn hier geen kosten aan verbonden.
34.3. CareZorg4You is verder aangesloten bij de Geschillencommissie Zorg Algemeen. Bij onoplosbare geschillen kunnen zowel de cliënt als CareZorg4You gebruik maken van deze geschillencommissie.
Hoofdstuk 13. Overige
Artikel 35. Wijziging
35.1. Deze algemene voorwaarden kunnen door CareZorg4You worden gewijzigd.
35.2. Wijzigingen treden 30 dagen na de dag waarop ze aan de cliënten zijn meegedeeld in werking, tenzij in de bekendmaking een latere datum van inwerkingtreding is vermeld. Wijzigingen die rechtstreeks voortvloeien uit wijzigingen in wet- en regelgeving treden in werking op het moment van wijziging van de desbetreffende bepaling in de wet- en regelgeving, tenzij CareZorg4You in de bekendmaking een andere datum van inwerkingtreding vermeldt.
35.3. Wijzigingen gelden ook ten aanzien van op het moment van wijziging reeds bestaande overeenkomsten.